zondag 22 juli 2012

Fietsen en muziek

Fantastisch artikel in De Morgen van vorige maandag (16/7) met een nog fantastischere titel: 'Muziek op het ritme van een ratelende ketting'. Het gaat over de relatie tussen muziek en fietsen, naar aanleiding van de plaat 'De Sint-Willebrordsessie, vol 1' die net verschenen is. Een compilatieplaat waarop artiesten zoals Guido Belcanto en Rick de Leeuw liedjes over hun fietspassie zingen. Maar er staan ook niet-evidente dingen op: zoals Freek de Jonge en schrijver Ivo Victoria (lees trouwens zeker zijn boek 'Hoe ik nimmer de Ronde Van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won ...') die speciaal voor deze plaat een nummer schreef en inzong. Binnenkort volgt hier zeker een recensie van dit fietsalbum.

Af en toe zie ik tijdens mijn fietstochten collega-renners met oortjes in. Daar doe ik niet aan mee omdat ik ten eerste graag naar fietsgeluiden luister. Het geklik van het schakelen, de piepende remblokjes en vooral: die ratelende ketting van hierboven die vooral op een rustig en stil landweggetje fantastisch tot zijn recht komt, zeker als je niets anders hoort dan dat. Ook naar een voorbijrijdend peloton luister ik graag: het geroep van de renners om elkaar te waarschuwen, het gevloek als er een paar voor gevaarlijke situaties zorgen en het ge-ssshhh. Ik kan het niet anders beschrijven dan dat. Je kan het eenvoudig nabootsen door je mond open te doen, je tanden op elkaar te zetten en lucht naar buiten te blazen. Dat geluid, dat ge-ssshhh, dat hoor je altijd als er een peloton passeert. Heerlijk.

Als ik naar muziek zou luisteren tijdens het fietsen dan zouden deze nummers altijd in mijn playlist staan:


1. Tour de France - Kraftwerk: om evidente redenen. En omdat een stukje van dit nummer lang geleden werd gebruikt als tune van sportweekend. Ideale soundscape voor tijdens de tocht. 


2. Instant Street - dEUS: voor die finale waarbij het heerlijk demarreren moet zijn. En sneller, en sneller, tot ze allemaal uit het wiel zijn. En op de laatste tonen overschrijd je de finish. Als winnaar, natuurlijk.



3. Broken Bicycles - Tom Waits: heerlijke song om bij uit te blazen na de prestatie. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten