maandag 20 augustus 2012

Vlaams Toppenboek en de Berg van Heist-op-den-Berg

Ik had het al in groot formaat zien liggen in de Fnac: 'Het Vlaams Toppenboek' van Luc Verdoodt, een even eigenzinnig als leesbaar overzicht van 100 Vlaamsche hellingen om met de fiets op te rijden. Maar ik kocht het pas afgelopen zaterdag toen ik het in dwarsliggerformaat vond in de Groene Waterman in Antwerpen. Handig om mee te nemen en te lezen, bijvoorbeeld tijdens de autorit naar een heuvelachtig fietslandschap (Vlaamse Ardennen, Hageland) of zelfs om tijdens de fietstocht even uit de achterzak te nemen om te checken hoe steil de volgende helling eigenlijk omhoog gaat. Een aantal beklimmingen zijn dankzij de wielerwedstrijden bekend bij iedereen (Paterberg, Koppenberg, Muur) maar de overgrote meerderheid van de selectie is mij totaal onbekend. Dat wordt nog een leuke ontdekkingstocht!



De grote frustratie van de in Antwerpen wonende would-be klimmer is dat het daar voor geen meter omhoog loopt. De zwaarste helling in de nabijheid is de brug over de E19 tussen Schoten en Brasschaat, dan weet je het wel natuurlijk. Dus was ik razend benieuwd of er een 'Antwerpse' helling de selectie van 'Het Vlaams Toppenboek' zou halen. Ik dacht geen enkele maar dat bleek niet waar, er staan er zelfs twee in: de Bosstraat in Boom en de Berg van Heist-op-den-Berg.

Natuurlijk is er een berg in Heist! op! den! Berg!


Enkele gegevens:
- lengte: 800 meter
- hoogteverschil: 29 meter
- gemiddelde stijging: 3,6%
- maximale stijging: 14%

Een col zal het niet zijn maar wil ik er heel graag eens omhoog fietsen. En snel.

2 opmerkingen:

  1. Dan heb ik in het Leuvense meer geluk. Ik heb een waar klimtraject rondom Leuven gemaakt die wel 15 toppen uit het boek aandoet.

    http://www.jnloco.be/2011/11/08/klimtraject-leuven-obv-het-vlaams-toppenboek-nu-met-route/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er leuk uit, die komt mee op de planning! merci :-)

    BeantwoordenVerwijderen